التعليم

وزير التعليم يجيب”المدارس الخاصة لو طلبت المصاريف نعمل أيه؟

وزير التعليم يجيب"المدارس الخاصة لو طلبت المصاريف نعمل أيه؟

كتبت/مرثا عزيز
أجاب الدكتور طارق شوقي، وزير التربية والتعليم، والتعليم الفني، على سؤال الإعلامي عمرو أديب، والذي قال له “أنا كولي أمر لو اتطلب مني أدفع مصاريف المدرسة أعمل إيه؟”، وذلك خلال مداخلة هاتفية في برنامج “الحكاية”، على شاشة “MBC مصر”.

ونصح “شوقي”، أولياء الأمور بدفع مصاريف المدارس الخاصة، إذا لم تكن هناك زيادة فوق النسبة القانونية التي تحدث كل عام، “إحنا هناخد المدارس الخاصة واتحاد المدراس الخاصة ونتناقش معاهم في المصاريف ونسب الزيادة، ولو الأهالي طلعوا أنهم دفعوا فلوس أكتر من اللي المفروض يدفعوه احنا هنحل أزمتهم ونرجع لهم فلوسهم”.

وتابع: “هنرجع لأولياء الأمور حقهم لو حد جار على حقهم، بس لازم نعرف إن المدارس دي ليها مصروفات ومرتبات المدرسين، فهما عندهم مصاريف برضوا، كما أن تطبيق أي نموذج للتعليم المدمج يقتضي أن المدارس دي يكون فيها امكانيات، وهيدربوا المعلمين وهيطوروا البنية التحتية كل ده لصالح الطلاب وكل ده تتطلب فلوس”.

وواصل :” ياريت لا نحكم على الامور من منطلق بسيط، يعني الناس تقول مفيش باص هنصرف باص لية، لازم أقول ما هو مصروف الباص هيتصرف في منطقة تانية، بدون أي استغلال للظروف، هنشوف ولو كان معقول هنقول للاهالي ولو مكنش معقول هنقول للأهالي، بس لسه هنقعد مع المدارس الخاصة بعد امتحانات الثانوية”.

اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

اترك رد

زر الذهاب إلى الأعلى