مقالات وتقارير

عنف الزوجات ضدد الازواج

بقلم /سلوى وحيد
هو فى أية هى ألاية اتقلبت كل يوم حكاية جديدة عن عنف الزواجات ضد الازواج .. ضرب ، وطرد وبعض الأحيان قتل وبطريقة بشعه .
ظاهرة غريبة علينا ، فين السكن أيتها المرأة هن سكن لكم .. فين الأنوثة .. هتطلعى جيل شكلة أية ..
طيب المرأة قالت فى أول السبعينات المساواه ..اشتغل ورأسى برأس الرجل ، وقلدتى المرأة الأوربية والأمريكية ، واشتغلتى ، على و وازنتى بين شغلك ، وبيتك ، واولادك وزجوك .
مش هنكر أن فى الكثير نجح منكن فى عملهم لكن على حساب مين ….؟
والنهارده وصل الأمر للتعدى على الرجل .. والمؤسف أن مرض العنف وصل إلى الصعيد .. كل يوم والتانى نسمع عن ضرب وقتل ازواج ، مش قدرة اصدق .
لولا انى اتفرجت على حلقة المذيعة منى عراقى فى التليفزيون ، ومش هقول فين فى الصعيد لان الكل شاهد الحلقه اكيد ..محمود رجل صعيدى يبكى من قهر العيلة واجبارة على الزواج من بنت عمه ولما رفض اضرب من أمة واخواته البنات .. ولما الاب تدخل اضرب واطرد من زوجتة وبناته هو وابنه .
اللوم هنا على مين على الرجال ولا النساء ..القوامة لمين اليوم للرجال ولا للنساء .. سمحت لها ليه من الأول ياسيدى الفاضل تشتغل ، بيتها واولادها مش اولا بيها الجيل من الشباب طالع اغلبه ضايع بين المخدرات والفيس وجنونه دون رقابة.. ماهى بتشتغل والاب يامسافر يابيشتغل ..
قبل ما السادة آلرجال يهاجمونى ويقول ما انتى بتشتغلى بدل مايحلو مشكلتهم ..ويلحقو ينقذوا ما يمكن إنقاذه .. احب اقولك ياسيدى الفاضل انى اشتغلت بس فى بيتى فنانة تشكيلية وصحفية ، لانى رافضة من الأول عمل المرأة خارج بيتها واهمال الزوج والأولاد .. وانا عارفة ان الاتهام مش من السادة الرجال فقط ..لا دا من النساء اكتر ..اذا كنت بلومك عزيزى الرجل دا لغيرتى على بنات جنسى اللى بقت بشنبات ونست وظفيتها فى الحياة اللى ربنا خلقها لها معززة مكرمة فى بيتها وانشاء جيل صالح وغيرتى على الاولاد تاهت فى زحمة عمل المرأة وغربة الرجل فى بيته قبل الغربة فى الخارج على طلب الرزق …..الغربة بين زوجة وأولاد امرررر ….!!!

اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

اترك رد

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى